En underbar sockerfri påsk

En underbar sockerfri påsk

Årstidsväxling, tidsomställning och så påsk på det. Kan det bli ’’värre’’ tänker jag. Japp det kan det för om mindre än en vecka så flyger jag till Canada med mellanlandning. Roligt! Ja verkligen! Men planering och många riskfaktorer väntar. Dessutom är jag själv inte i balans just nu.

Det första jag ser när jag kommer in i en mataffär just nu är högar av min värsta trigger. Godis högt och lågt. Även sådant som inte är inpackat vilket gör att lukten blir påtaglig. ”Juste, påsken, det är påsk snart.”

Försöker man vara utan sötsaker så hör jag ofta att man gör ett undantag under påsk eller så är det efter påsk man börjar. Ja det kanske är dumt att börja på långfredagen och utsätta sig för frestelserna det första man gör. Det är som dömt att misslyckas. Att göra undantaget under påskhelgen för att frossa är inte heller någon bra idé om ni frågar mig. Sinnena får vittring och det blir otroligt svårt att avstå när påsken väl är över. ’’Det är lättare att inte ta någon än att ta en’’ är mitt favorituttryck.

Lyckas med en sockerfri påsk

Men hur gör man? Hur gör man när man står där och väljer? När man står där och funderar på hur det smakar och om det är värt det? Hur gör man när hjärnan säger att det endast handlar om en gång? När den kommer med bortförklaringar om att alla andra gör ju så, alla andra dricker ju, alla andra äter ju dessa söta små bakverk? Det är ju trots allt påsk.

Jag har så mycket tips att dela med mig, har delat upp dessa i två kategorier ’’att förebygga’’ och ’’när suget snackar på’’. Såklart finns det flera, de hittar nu här: När sötsuget blir ohållbart och här Hantera sötsuget och nej du behöver inte vara sockerberoende för att dessa skall fungera.

Mina bästa tips för att förebygga:
  1. Veckohandla, handla så sällan som möjligt för att minimera gångerna du behöver frestas i affären.
  2. Umgås med människor som ger dig energi och som stöttar dig i det du har bestämt dig för att göra.
  3. Ta hand om dig själv, fråga dig själv vad du behöver just nu och gör det ofta. Ibland kan svaret vara så enkelt som att ta en dusch.
Mina bästa tips när suget knackar på:
  1. Ring någon som du berättat för. Detta verktyg går inte att värdera, ring någon som stöttar dig och som kan få din hjärna på rätt bana igen.
  2. L-Glutamin och kokosfett är oslagbart i dessa lägen. 1 msk glutamin i ett glas vatten och/eller 1 msk kokosfett i kaffet, i teét eller bara rakt upp och ner.
  3. Ha en sjal på dig med din favoritparfym. När du går in i affären kan du lukta på denna istället för lukten av allt som triggar. Fungerar varsomhelst. Affärer, caffeér, biosalongen, flygplanet, fotbollsmatchen.

Kom ihåg förberedelserna är A och O. Målet är att aldrig komma i paniksituationerna. Är du ouppmärksam kan du ha händerna i kakburken innan du ens hunnit reflektera över hur de kom dit.

Om du har svårt att få bort tankarna från maten, se dig omkring, var är du? Hur mår du? Solen kanske skiner? Vad skall du göra idag? Ja du förstår, hitta något annat att lägga fokuset på. Njut av påskhelgen och över att du unnar din kropp att avstå.

Glad abstinent påsk!



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge