Hållbar träning kräver planering och prioriteringar

Hållbar träning kräver planering och prioriteringar

Hållbar träning

Nummer 1! svara på frågorna: vad är syftet med träningen? Vad är målet? Varför gör jag detta? Hur mycket tid vill jag lägga ner? Skall det vara hållbart i längden? Vilken typ av träning gillar jag?

Jag ska inte springa en mil eller ett maraton, jag ska inte cykla Vätternrundan eller genomföra ett Iron Man lopp. Jag skall vara frisk, inte ha så värst mycket värk och ha en stark kropp!

Så nu tror jag att jag har kommit fram till ett träningsschema som skall fungera under hösten med jobb, vila och allt vad det är. Sen så börjar hockeyn i höst… och nu innan så går fotbollen samtidigt… hmm. Jag har i alla fall försökt tagit hänsyn till detta! 😀 Sport för mig är en stor friskfaktor så detta är något jag gärna har kvar i mitt liv.

Jag får lyckan att jobba bredvid gymmet fram till jul och tänkte ta vara på det genom att träna på morgonen innan jobbet på måndagar och fredagar. Det positiva med att träna på morgonen är att det känns som att det inte går åt någon tid till träningen. Jag är ju fortfarande ledig på kvällarna efter jobbet.

Det viktigaste för mig är att jag påminner mig om varför jag tränar. Jo, för att må bra! Träning gynnar både kropp och knopp och är även viktigt för min abstinens.

Den posturala träningens betydelse i gymmet

Jag får inte glömma mitt i allt detta att jag även skall orka fullfölja den posturala träningen varje kväll vilket tar mellan 40 och 50 minuter. Det finns även ett kortare pass att ta till när tiden är knapp. Tänker mig att det får bli den kortare varianten de kvällar som jag har bokat in annan träning. Det kanske är 1 eller 2 dagar i veckan där det inte blir någon postural träning? Ja men då får det bli så. Jag utför ju inte den träningen för att jag har problem eller värk. Jag utför den i förebyggande syfte vilket gör att jag inte behöver prioritera den högst varje dag. Den posturala träningen kommer dessutom göra stor skillnad i min styrketräning genom att jag äntligen kan börja träna och göra övningarna med rätt belastningar genom hela kroppen!

Det som är så enkelt med postural träningen är just att utföra den! Oftast gör jag detta framför tv:n. Eftersom andningen är väldigt viktig när övningarna utförs så blir träningen behaglig och lugnande. Vilket är perfekt på kvällen! Vissa dagar kan jag faktiskt längta till träningen.

Såhär är schemat uppbyggt

Byggstenarna jag vill ha med i schemat är: styrka, kondition, rörlighet och sinnesro. Samt ett måste att det skall vara roligt! Vissa dagar är mindre roliga och då är det ännu viktigare att det är övningar/pass som jag vill gå på. Inte sådana som jag ’’MÅSTE’’ för att någon annan säger det. Variation i träningen är även väldigt viktigt för kroppen.

Schemat är även byggt på att det skall finnas utrymme för vila. Och det kanske mest avgörande om det skall vara någonting som håller i längden: förankrat med verkligheten. Alltså det behöver finnas luft för att planerad träning kanske inte blir av på grund av att det kör ihop sig på jobbet, i trafiken, hemma eller att jag faktiskt behöver vila den dagen.

OBS!! Min träning har ingenting med viktminskning eller muskelökning att göra. Jag tränar för att orka med vardagen, ha en frisk kropp och ett starkt psyke. Är synliga muskler och viktnedgång någonting som kommer som bonus så är det just det bonus! Men detta är ingenting jag strävar efter.

Jag känner mig inte helt bekväm med att presentera schemat än. Direkt jag lägger ut detta kommer jag få en känsla av att jag behöver hålla detta nu när alla vet min plan. Vilket kan vara otroligt sporrande och absolut inget negativt! Men det gör också att schemat behöver vara väl genomtänkt. Såklart kommer det förekomma ändringar under tidens gång, det är oundvikligt men jag tror ni förstår vad jag menar.

Under veckan som kommer planerar jag att testa de pass och övningar jag har tagit fram. Dels för att se så att dessa håller sig inom 30-40 minuter och dels för att se så att övningarna passar ihop med varandra.

I slutet på denna vecka släpper jag schemat så håll utkik!

Kram!



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge