Postural träning – att använda kroppen på rätt sätt

Postural träning – att använda kroppen på rätt sätt

Vad är Postural Träning?

Postural träning handlar om att återställa kroppens naturliga balans. I dagens samhälle med stillasittande jobb, livsstilar och ensidig träning med lite variation skapar oss snedbelastningar och stelheter. Vi använder våra ytliga muskler mer än de inre vilket har lett till att de djupa musklerna inte är aktiva och verkar som sovande. Att inte använda de djupa musklerna skapar stelhet och smärta i våra kroppar.

Förstås så är denna träning en del i kroppens system och inverkar på blodcirkulation, andning och energi. Lymfsystemet njuter av denna träning!

Vilken balans vill kroppen ha?

Om man tittar på rörelser hos ett barn eller naturfolk kan man se hur de böjer sig när de plockar upp någonting, hur de sitter, står osv. Hos ett barn har denna balans ej förstörts ännu. Naturfolk går med rätt hållning, hur skulle det se ut om de bär vatten med en krökt rygg? Naturfolk går även barfota vilket gör att de inte kan stressa iväg eller ta långa kliv eftersom det gör ganska ont. Att gå med bra hållning, ta mindre steg, stå med fötterna rakt fram, kunna sitta på huk, plocka upp någonting i en knäböj, orka sitta med bra hållning. Allt detta och lite till tillhör kroppens naturliga balans. Allt detta är även exempel på vad de flera människor gör helt fel. Därav får många problem med nacke, rygg och axlar tidigare och tidigare i livet.

Hela 80% av nordens befolkning har ont i rygg, axlar och nacke och är dessutom någon gång sjukskrivna för sina besvär. Hos naturfolket i Afrika ligger den siffran på 10%. Det säger en hel del om hur vi lever och använder våran kropp.

Varierad träning

Nu har jag även fått en större förståelse för det här med varierad träning. All träning är bra absolut. Men kroppen mår allra bäst om träningen kan varieras i olika former. För tung belastning på en kropp som dessutom belastar fel är en orsak till att skadorna hälsar på.

Yoga och Pilates är två träningsformer som är bra komplement till att hålla sin balans i kroppen. Men det är endast med Postural träning som du kan återfå balansen och börja belasta kroppen rätt till 100%.

Du kommer åt grundorsakerna till dina problem med denna typ av träning. Träningen utformas efter dig och din besvärshistorik.

När du väl har gjort ditt program, gjort några återbesök och fått en kropp i balans behöver du fortsätta tänka på hur du sitter, står, går osv. Men troligtvis behöver du aldrig göra till dessa övningar igen eftersom du nu kan börja använda och belasta din kropp som den är gjord för att användas.

Symptom

Jag började inte med postural träning på grund av smärta eller liknande. Jag märke själv att mina knän var väldigt vridna sett bakifrån och förstod att detta kan inte vara normalt. Jag rådfrågade min lymfterapeut vad problemet var. Hon kunde direkt säga att det handlar om felbelastning. Jag bestämde min för att ta tag i det innan problemen kommer som ett brev på posten. När vi började utforska med grundorsakerna till mina sneda knän var så upptäckte jag även hur snett bäckenet var och hur stel jag var i ryggen. Nu har jag påbörjat min träning, efter redan 2 veckor såg jag resultat.

Fortsättning följer… 🙂



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge