Träning, hur viktigt är det?

Träning, hur viktigt är det?

Jag lyssnade på ett intressant avsnitt från ’’Framgångspodden’’. En intervju med Anders Hansen. Anders Hansen är läkare, psykiatriker och författare. Han har skrivit 3 böcker där bland finns min absoluta favorit, ’’Hjärnstark’’. Den boken tillsammans med min postural träning vad det som fick mig att börja träna igen. Och som verkligen fick mig att hålla igång träningen. Efter att jag hade sträckläst hela boken fick jag upp ögonen för vad träning egentligen är. 

Anders pratar om att våra kroppar är byggda för regelbunden träningen. Sedan 40 000 år bakåt i tiden är kroppen nästan identisk med idag men om man jämför med hur mycket våran livsstil har förändrats under de senaste 1000 åren så borde våra kroppar vara ombyggda för att klara av förhållandena, det är den alltså inte. Förr var aktivitet någonting som in gick i vardagen idag är aktivitet som många av oss är tvungna att tvinga oss till. 

Även synen på aktivitet är totalt förändrad. Förr handlade det om att överleva vardagen, idag förknippar de flesta av oss aktivitet eller träning med tävling och prestation. Eventuellt så sliter detta mera på kroppen än vad det tillför. 

Påverkas kroppen och hjärnan av träning? 

Det finns otroligt många pålitliga studier som visar på att aktivitet och träning påverkar hjärnan. Dock verkar det vara så att hjärnan mest påverkas av konditionsträning. Ingen hård sådan utan en joggning eller en rask promenad i ca 30 minuter 5 ggr i veckan förändrar hjärnan. 

Vad är det då som förändras? Dels blir hippocampus större (den delen i hjärnan där minnet hanteras). Du kan alltså få bättre minne eller minska att ditt minne blir sämre när du åldras om du utför regelbunden träning. 

Delen i hjärnan där bl.a. rädsla och upplevelser hanteras ‘’Amygdala’’ verkar också påverkas av träning. Det är i denna del där stressen utlöses. Genom att träna så påverkar man denna del och blir då även stresståligare visar nya studier. 

Dessa förändringar i hjärnan tar dock tid innan man ser någon förändring. Men utför du regelbunden träning från ung ålder så kommer du må bättre i både kropp och knopp när du blir äldre. 

Att kroppen påverkas har nog alla märkt som har tränat regelbundet en tid. Men det kanske oftast är yttre förändringar som att man går ner i vikt eller blir tajtare. Vid styrketräning med lättare vikter och ca 10 repetitioner med rask promenad på bandet så har jag sett stora förändringar i flödet hos lymfsystemet. Det märker jag på att svullnaden och värken minskar. Däremot verkar lymfsystemet bli trögare av tung styrketräning med få repetitioner och där man pressar kroppen till det yttersta. Detta har jag märkt på att kroppen svullnar efter träningen. 

Rörelse, att göra rätt och träna varierat tror jag är det allra bästa för kroppen. Belastar vi fel eller tränar för tungt under en lång tid, inte tränar rörlighet eller tränar med för lite variation så tror inte jag att detta kommer vara bra för kroppen i ett långsiktigt perspektivt.  

Det gäller att hitta sin egna rutin. Jag själv kan äntligen säga att jag har hittat min rutin. Hur jag gjorde berättar jag i ett senare inlägg.

I podavsnittet kan man höra mycket mer om hur träning påverkar hjärnan, länk finns i slutet på detta inlägg. I boken ‘’Hjärnstark’’ kan man läsa ännu mer. 

Intervju med Anders Hansen



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge