Hälsoboosten – Tacksam

Hälsoboosten – Tacksam

Tacksam – veckans utmaning

Tacksam. Skriv 3 saker varje dag som du är tacksam över. På morgonen eller kvällen spelar inte så stor roll.

Skriver man de på morgonen kan man tänka sig att man ger dagen en förutsättning till att tänka positivt.

Skriver man dessa på kvällen kan man verkligen reflektera över vad man är tacksam över med just den dagen, oavsett hur ’’dålig’’ den än varit.

Tacksam – positivitet

Att skriva tacksamhet används inom många terapier idag och det finns även dagböcker för just tacksamhet som man kan använda sig av.

Genom att skriva tacksamhet så fokuserar man på de saker som är bra i vardagen. Även små saker som vi lätt tar för givet.

Hjärnan har en inbyggd överlevnads strategi som går ut på att se allting på ett negativt sätt för att i största möjliga mån undvika fara. Detta var såklart otroligt viktigt när vi levde ute på savannen och faran lurade i varje hörn.

Idag medför detta inbyggda system mera en stress än hjälper oss. Det är även därför som man brukar säga att det går 10 positiva tankar på 1 negativ eftersom hjärnan helst registrerar negativa tankar.

Genom att skriva och tänka tacksamhet kan man komma ifrån hjärnans strategi alla fall till en del.

Mycket negativa människor och personer som oftast tänker på problemen istället för på lösningen är verkligen fast i detta och då är det ju skönt att det finns något sätt som bryter detta mönster.

Dela gärna med dig vad just du är tacksam över varje dag denna vecka.



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge