PAA-symptom – post akut abstinens

PAA-symptom – post akut abstinens

PAA-symptom vad är det?

PAA-symptom förkortningen av post akut abstinens symptom. Symptom som kommer och går under återfallsprocessen.

Abstinenssymptom uppkommer när man slutar med en drog vid ett beroende. I mitt fall socker (mjöl, livsmedel med stor mängd kolhydrater, alkohol, gluten och sötningsmedel men även vissa mejerier).

Jag brukar se PAA-symptomen som en förlängning av abstinenssymptomen.

PAA-symptom kallas även förlängd abstinens. Det är under den förlängda abstinensen som hjärnan återhämtar sig från långvarigt intag av drogen. PAA-symptom kan ses som ett godartat hjärnskadetillstånd som går tillbaka när man slutat använda drogen. Det känns väldigt skönt att veta att när dessa jobbiga symptom kommer är det en läkande process i hjärnan.

En stor förklaring till återfallsprocessen är den Post akuta abstinensen, PAA. PAA uppstår efter den akuta abstinensen, ca 1-2 veckor efter att användningen har upphört och sägs vara som värst efter 6 månader. Dock tror jag att detta är väldigt individuellt.

Så fungerar hjärnan vid drogandet

Jag har använt socker i mer eller mindre hela mitt liv, det har gjort att mitt centrala nervsystem har anpassat sig till drogen. På så sätt skapas det en ny balans i kroppen där drogen ingår. På så sätt kan jag som beroende uppleva att sockret är någonting som min kropp behöver snarare än att jag som person vill ta den. Under vissa perioder i mitt drogande kunde jag känna att jag inte ville ha någon drog. Händerna drogs till den där skålen i alla fall, detta kan vara förklaringen.

Desto mer och oftare jag tog drogen ju mindre effekt fick den. Men hjärnan letar efter kickarna hela tiden. Det leder till att jag behöver ta större mängder för att få ut samma effekt. Till sist hade det gått för långt och det kändes som att jag behövde ta drogen för att överleva.

Kunskap är nyckeln

Nivån av stress och svårighetsgraden på störning i hjärnan som en beroende har utvecklat avgör hur svåra symptomen blir. Det är väldigt viktigt att vi som beroende har kunskap om PAA för att fortsätta i tillfriskande och inte falla in i återfall. Kunskap kan man få exempelvis via Sockerskolan och återfallspreventionen. Där får man kunskap om hela återfallsprocessen och verktyg genom tillfrisknandet.

Om jag inte hade fått den kunskap jag behövt skulle jag aldrig kunnat förstå återfallsprocessen. Utan kunskapen kan jag inte jobba för mitt tillfrisknande och det leder till att jag inte kan bemästra symtomen. Detta skapar en process som växer och växer tills det uppstår ett oemotståndligt behov att ta sin drog dvs. det bli inget medvetet val.

Yttre omständigheter kan trigga igång återfall. Det kan vara användandet av andra sinnesförändrande medel t.ex. substitut eller övergå till ett annat beroendeframkallande medel. Yttre omständigheter som beteende, umgänge, lukter och syn kan även vara en risk för en beroende. När vi utsätter oss för dessa yttre omständigheter som vi kallar riskfaktorer är det lätt att vi inte ser dessa tecken på återfall.

Symptom vid PAA

Jag kan läsa mig till att en förlängd abstinensen kan pågå under 3–6 månader vid alkoholberoende och vid missbruk av värktabletter. Jag har snart varit abstinent i 1,5 år och kan fortfarande känna av dessa symptom. Dock så är jag ju inte alkoholberoende.

Några av mina vanligaste symptom:

  • Trötthet
  • Bekräftelsebehov
  • Kontrollbehov
  • Huvudvärk
  • Humörsvängningar
  • Koncentrationssvårigheter
  • Inlärningssvårigheter
  • Nedsatt förmåga att tänka klart
  • Minnesstörningar
  • Sömnrubbningar
  • Ökad känsla för stress
  • Nedstämdhet
  • Osäkerhet i sociala sammanhang

Verktyg att ta till när PAA knackar på

Här pratar jag såklart om diverse friskfaktorer som jag samlat på mig under mitt tillfrisknande.

Valet av friskfaktor börjar alltid med frågan: vad behöver jag just nu?

  • Ringa ut till en sockersyster. Att ha kontakt med andra som förstår är ytterst viktigt.
  • Läsa en bra bok, en som kanske handlar om något helt annat än beroendet. Det kan få mig att tänka på något annat en stund.
  • Skriva ett inlägg eller varför inte en dagbok? Skriva för mig rensar tankarna och får ut trollen ur garderoben.
  • Ta en promenad
  • Pyssla i trädgården
  • Lägga ett pussel
  • Ta ett bad
  • Äta på bestämda och regelbundna tider.
Hejdå PAA!

 



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge