Sötsug, därför blir du aldrig av med det

Sötsug, därför blir du aldrig av med det

Har du svårt att bli av med ditt sötsug eller suget efter viss mat? Man behöver inte alltid vara ett godismonster för att man skall fastna i sockerfällan. Vissa bars eller annat som det kan finnas mycket sötning i men som alla uppfattar att är så otroligt hälsosamma och äter flera gånger per dag kan innehålla otroligt mycket socker och annat som triggar igång vårt belöningscentra. Vissa har sug efter kolhydrater som pasta, bröd och mjölprodukter, tänk på att kolhydraterna blir till socker på tungan, vill du gärna ha dessa kolhydrater så kan du ha problem med ditt sötsug.

Är du en person som går och tänker: ”om jag ändå skulle klara 1 vecka utan bullar, chips och godis”? Då tror jag att jag kan ha en lösning på hur just du skall klara detta! Det blir så otroligt mycket lättare om man plockar bort allting som innehåller sötningsmedel, socker och snabba kolhydrater. Tänk då även på hur mycket socker ”vanlig” mat innehåller, det våra kylskåp är fullproppade med idag. Några är ketchup, yoghurtar som är smaksatta, smaksatt kvarg, saft (var uppmärksam på att ”sockerfri” saft egentligen är fullproppad med sötningsmedel och konstgjorda sockerarter vilket är 8 ggr sötare än socker), sylt, frukostflingor m.m. Googla sockerrika livsmedel så kommer det upp långa listor.

Vissa påstår att sötningsmedlet inte påverkar belöningscentrat i hjärnan men då är frågan: varför kan jag känna av 15 minuter efter att jag har fått i mig sötningsmedel att det kickar i hjärnan ? ”Ja men forskningen säger att…” Men allvarligt lyssna inte alltid på forskningen. Den har haft fel så otroligt många ggr och dessutom spelar det en väldigt stor roll vem som har betalat för att få fram forskningen. Har du testat och du kickar ja då är det så enkelt som att du inte skall ha det i kroppen. Men tilläggas skall också att detta upptäcker man inte på en gång. Jag har nu varit fri från socker, sötningsmedel, alkohol, gluten och all mjölmat i 8 månader, för ungefär 4 månader sedan började min kropp ge tecken för om den gillade middagen jag åt eller inte. Detta är alltså en process, kroppen måste rensas eftersom den då inte visste vad som var bra eller dåligt och kunde inte säga ifrån eftersom jag redan hade gjort den medvetslös. Efter det behöver man testa en sak i taget så man ger kroppen en chans att reagera på en sak, det blir väldigt mycket lättare att tolka kroppen då. Samtidigt som jag har gjort detta så har jag jobbat med beteenden kring mat, tankar, känslor, varningssignaler på sötsug (för att hinna stoppa det i tid) samt att jag är i slutskedet av min biokemiska reparation. Biokemisk reparation är när man hjälper kroppen i balans med tillskott efter flera år av förstöring i bland annat tarm och hjärna.

Så vill/behöver du vara utan socker ett tag men inte vet hur du skall bära dig åt för att lyckas längre än 2 dagar? Lusläs produkterna i affären, ta bort ALLT socker och var uppmärksam! Idag har sockret väldigt många olika namn bara för att vi inte skall känna igen det, köp därför aldrig en produkt där du inte förstår innehållet till 100%. Känner du att du tidigare har varit sockerfri men använder sötningsmedel och detta höll bara någon dag? Ta bort sötningsmedlet, troligtvis är det boven. Är man känslig för sockret och det blir svårt i alla fall trots att man gjort allt detta så tar man bort bröd, pasta, ris, potatis osv. Och sist men inte minst! Tänk på att vissa dagar är svackor! Ge inte upp processen bara för att det är lite jobbigt en dag. Läs på och skaffa kunskap för att få motivation eller följ min blogg =) Lycka till!

 



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget: