Lucka 7 – När sötsuget blir ohållbart

Lucka 7 – När sötsuget blir ohållbart

Hittills har jag skrivit mycket om tips och trix som är bra att ha långsiktigt och som påverkar den långsiktiga planeringen. Men det kommer förstås panik situationer som framkallar väldigt mycket sötsug. Och hur gör man då för att inte gå in och ta till sockret?

Mina värdefullaste verktyg när sötsuget knackar på

Beroende på situation och nivån på suget så ringer jag alltid ut till någon när jag känner att detta kan bli ohållbart. Att prata med en annan hjärna, få ett annat perspektiv och ett annat fokus gör otroligt mycket. Detta är det absolut viktigaste verktyget jag har att dela med mig.

Glutamin eller kokosfett. Blanda glutamin i ett glas vatten eller ta en msk kokosfett gör susen för sötsuget. Varför inte både ock om det känns bra.

Tanken: Jag unnar min kropp att tacka nej till sockret har hjälpt mig många gånger.

Har du en nära vän, kollega eller partner i närheten? Berätta om situationen, beskriv hur dina tankar går just nu och hur du känner, ibland får man väldigt värdefull hjälp när man öppnar sig inför andra. Här är det viktigt att man känner sig tillfreds och bekväm med personen. Om man går in och berättar om tankar och känslor för en person där risken att inte få ett stöd är hög kan det trycka ned mig ännu mer.

Aktivitet, en promenad, träning, städa, läsa en intressant bok. Nästan vad som helst som stjäl fokuset från sockret är bra!

Detta är några tips som fungerar när sötsuget kommer som ett brev på posten. Det är väldigt viktigt att försöka undvika dessa stunder så gått det gå. Därför är planeringen A och O i ett tillfrisknande och i en sockerfri vardag.

Att våga gå in i risksituationer som kan locka fram sötsuget

Dessa situationer kallar vi för risksituationer och av dessa kommer det flera stycken under december. Men att isolera sig från omvärlden bara för att undvika risksituationer är en risk i sig. Därför rekommenderar jag alltid att våga ta i risken om man är i balans så att man kan känna att man klarar detta.

Utsätter jag mig för risksituationer i den mån jag kan hantera dessa så kommer jag gå starkare ur situationen. Med tiden som kommer risken bli mindre och mindre. Utsätter jag mig inte för detta utan väljer att skydda mig så kommer risken kanske till och med bli större och kommer fortsätta styra mina val. Låt inte sjukdomen ta över ditt liv och styra dina val. Ta kontroll på sjukdomen, visa vem det är som bestämmer i ditt liv.

Har du några risksituationer inbokade? I så fall, vad kan du göra för att förebygga ett eventuellt sötsug?



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge