Mindfulness – inget för fegisar

20170721_204157.jpg

Första gången jag testade på detta var för 4,5 år sedan i samband med en kurs. Men för ungefär 2 år sedan gick jag en kurs (på grund av min utmattningsdepression) som enbart handlade om mindfulness.  Det tog ca 3 ggr (3 veckor) innan jag hade fått kläm på hur det fungerade. 4:de gången hände det saker kan man säga.

Ni som inte vet hur mindfulness fungerar så kan jag i korthet berätta att du kommer i kontakt med dina tankar, känslor och funderingar på ett helt annat plan än genom att endast tänka på dessa i vardagen. Du ser på dessa utifrån utan att värdera de och sätter dessa i ett perspektiv långt ifrån dig själv. På detta sätt kan det mest obekväma uppkomma i sinnet. När de flesta människor har det jobbigt gömmer de tankar och känslor inom sig och tror att de ”glömt” dessa, de ligger och gror och en dag händer det något som gör att dessa kommer upp igen. Dessa tankar och känslor kommer fram när man utövar mindfulness, allt det gamla som du trodde att du glömt kommer upp till ytan igen för att bearbetas. Därför menar jag att man måste vara ganska modig för att kunna utöva mindfulness fullt ut. Mycket obehagliga känslor och tankar kan uppstå, beroende på vad man varit med om förstås och hur mycket man bearbetat det tidigare. Men det är värt det! Det tar tid och det kräver mycket övning men förvandlingen efter 2-3 veckor (förutsatt att man gjort detta regelbundet) är otrolig! Du ser saker i vardagen på ett positivare sätt, du upplever saker som du aldrig skulle upplevt annars i samma situation och endast för att du blir mer medveten i stunden.

Det som hände mig var att det kom någonting till mig under en övning som heter self compassion, kärleksfull vänlighet till sig själv, jag var inte alls förberedd på min reaktion. Men i efterhand förstod jag varför jag blev så förvånad och ledsen. Så långt tillbaka jag kan minnas har mina krav på mig själv varit alldeles för höga och jag själv har aldrig varit nöjd även om jag uppnått målen och kraven. ”Man kan alltid göra bättre”. När jag inte uppnått kraven har jag alltid slagit på mig själv med ord o.s.v. ”det är inte tillräckligt bra”, ” du kunde gjort bättre”, ”Varför gjorde du inte så” m.m. Och när jag uppnått kraven så har jag ändå sagt till mig själv att man alltid kan göra bättre, nöjdhet har aldrig funnits eller känslan av att jag har lyckats tills jag blev 20 och började förstå hur jag hade behandlat mig själv. Det var alltså detta som kom upp när jag plötsligt blev satt i en övning som gick ut på att visa kärlek till sig själv. Några dagar efter detta var jag fortfarande omskakad men trots detta gjorde jag denna övning varje dag (det var våran läxa den veckan). Idag gör jag den om jag märker att jag börjar slå på mig själv med elaka tankar eller kräver att jag uppnår orimliga prestationer. Jag gick kursen via jobbet på grund av min stressnivå men fick hjälp med så otroligt mycket annat också bara via en övning som tar 10 minuter av 24 timmar.

Det är många som upplever att de har fått hjälp med långvarig smärta som migrän och ryggont genom att utöva mindfulness. Jag har själv inga erfarenheter av detta men jag är övertygad om att det fungerar. I vissa länder skrivs det ut recept på mindfulness istället för värkmediciner.



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge