Att skapa en ny vana

Att skapa en ny vana

Det tar ungefär 66 dagar att skapa en ny vana. 66 dagar innan vanan är inpräntad i minnet och det sker på autopilot.

Min nya vana har jag jobbat på ganska länge men det är liksom som att det alltid är någonting som kommer i vägen. Träningen pratar jag om.

Jag hann testa mitt egna upplägg i 2 veckor och kände att jag var på gång innan jag blev förkyld. Nu är jag inne på sjätte veckan och jag är fortfarande inte 100% frisk.

Sedan 2 veckor tillbaka har jag startat lite försiktigt med promenader. Det fungerar bra och svullnaden i kroppen går sakta nedåt efter förkylningen.

Efter att jag börjat läsa boken Hjärnstark som berättar hur rörelse påverkar hjärnan så är jag mer motiverad än någonsin att få till träningen som en vana. För min sjukdom och tillfrisknande skulle detta vara guld värt!

Varför är det så viktigt för mig att få in träningen i vardagen som en vana?

Jo för att jag vill att träningen skall tillhöra min livsstil. Jag vill inte behöva känna en press varje gång jag skall röra på mig. Jag vill att min kropp skall vänja sig vid träningen så att den kommer be om rörelse mer än soffan. Promenader, styrketräning, pilates, spinning, yoga. Vad som helst som är rörelse.

Det är även bevisat att motion stärker och föryngrar hjärnan och vem vill inte det? Dock är det ingen kvick fix utan någonting som sker under hela livet under långvarig regelbunden träning.

Men hur gör man? Hur skall jag orka hålla i tills det skett en förändring i hjärnan och bildats en vana? Det viktigaste tror jag är att ha ett tydligt varför. Varför vill jag ha träningen till en vana? Vilken typ av träning tycker jag är rolig? För att jag skall orka göra detta under en längre tid behöver det finnas både variation och vara roligt.

Jag var inne på om jag skall skaffa en personlig tränare för att verkligen komma iväg. Inte för att jag behöver hjälp i gymmet utan för att jag skall få hjälp med det regelbundna och orka fortsätta när det känns motigt.

Tål att funderas på men det känns bra!



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget: