Hälsoboosten – Morgonstund har guld i mun

Hälsoboosten – Morgonstund har guld i mun

Morgonstund, att skapa förutsättning för en god start på dagen genom rutin, tankar och andning.

Sätt ribban för dagen redan innan du kliver upp och ge dig själv ett stilla uppvaknande. När min klocka ringer skyndar jag mig oftast upp. När det var som värst flög jag upp och det kändes som att listan med saker jag behövde göra under dagen redan var gjord innan jag öppnade ögonen.

Detta beteende födde såklart en otroligt stor stress redan innan jag ens hade börjat dagen!

En morgonstund med stilla uppvaknande betyder: sträck på dig, ta din tid, ligg kvar 1 minut. Visste du att lymfsystemet har lättare att komma igång om du sträcker på ryggraden när du vaknar?

Fundera över vad ditt fokus skall vara denna dagen (kan vara värdefullt att ha en text att läsa (finns mängder av böcker för detta ändamål)).

Ibland kan det vara värdefullt med dokumenterade morgonrutiner om du känner dig splittrad på morgonen. Känner man att man vaknar med en hjärna i spinn, att man oftast glömmer saker hemma eller att man glömmer att göra saker på morgonen så rekommenderar jag verkligen detta.

Några tips på hur man får en värdefull morgonstund:

  • Skriv tacksamhet, visualisera din dag så som du vill att den skall bli. Kanske göra en mindfulness övning direkt på morgonen?
  • Unna dig en stund på morgonen genom att dricka din kaffe vid frukostbordet om du har en vana att dricka kaffet i bilen.
  • Om du har barn, ställ klockan 10 minuter tidigare och ta din egentid.

Dela gärna med dig av dina tankar och din morgonstund för att få och ge inspiration till andra!



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge