Lucka 9, salladsdressing

Lucka 9, salladsdressing

Vad är en sallad utan en salladsdressing tänker många. Även jag ibland.

Salladsdressingar som vi köper i affärerna är fulla med socker, sötningsmedel och E-ämnen. De flesta som går på någon lågkaloridiet kanske oftast skippar dressingen p.g.a många kalorier etc. Jag tror inte att det är kalorierna som är boven. Läs nedan så förstår du varför.

Salladsdressing kan göra dig hungrigare

Precis, det finns nämligen en tillsats i salladsdressing som stöter bort vissa signalämnen, bland dessa finns mättnadshormonet Leptin. Denna typ av sockerart kallas fruktos glukossirap.

Eftersom Leptinet aldrig utsöndras till den grad det skulle behövas, är det väldigt enkelt att ta mera dressning. Äta för mycket, äta även om man kanske borde varit mätt osv. Detta leder till en överätning.

Salladsdressning som är märkt med ”light” eller ”osötad” innehåller nästan alltid mera socker än en ”vanlig”.

För att slippa äta igen om 2 timmar och för att du skall kunna äta en sallad som faktiskt är ren som en sallad skall vara rekommenderar jag: gör en egen dressing.

Detta behöver inte alls vara krångligt. På bilden finns tips på olika oljor man kan använda. Blanda dessa med lite kryddor, citron, vinäger eller vad du hittar på.

Den hemmagjorda dressingen innehåller inte mindre kcal. Skillnaden är att här kan du dra nyttan av att bli mät, hålla dig mätt och du kan vara lugn i att det du faktiskt äter är bra för din kropp och din hjärna.

Läs mer om hur jag ser på sockerfritt och vad som ligger som grund till inlägget genom att klicka på länken.



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge