7 December – Repetition återfallsprevention

7 December – Repetition återfallsprevention

Repetition från återfallspreventionen i september, tankemönster och varningssignaler står på schemat idag.

Tankemönster:

Vi alla har 8 stycken olika tankemönster.

  1. Rättfärdigande, handlar om att man inte ser sin del i problemet. Man skyller sina problem på annat/andra.
  2. Avskärmning, en mental strategi där vi stänger ute allt som inte passar i våran egen verklighet. När jag är inne i sjukdomen är det som att tiden står still och det är bara drogandet som betyder någonting.
  3. Utvaldhet, tankar om sig själv som världens centrum och att alla skall göra det jag vill så jag får allt jag vill ha dyker upp. Ofta festens medelpunkt.
  4. Maktorientering, måste alltid ha rätt och förklara varför just jag har rätt. Kontrollbehov.
  5. Sentimentalitet, hittar på saker som jag gjort/gör för att få unna mig. Kompenserar upp sina dåliga sidor med de goda.
  6. Superoptimism, man tror att man övervinner allt. Och tar korkade beslut.
  7. Intellektuell lättja, ta den kortaste vägen. Man tänker inte hela vägen och ser inte konsekvenserna.
  8. Osammanhängande tankar, glömmer saker. Påbörjar en sak men avslutar inte denna innan jag påbörjar nästa. Kommer lätt in på sidospåret och glömmer huvudspåret.

Vissa perioder håller jag mig till ett av dessa och andra perioder är det något annat tankemönster som tar över.

När jag läser dessa idag och funderar på vad som uttrycker sig mest hos mig just nu så hittar jag inget som sticker ut jätte mycket. Om jag måste välja ett skulle jag ändå välja osammanhängande tankar. Några gånger om dagen kan det hända att jag påbörjar med en sak, sedan kommer något annat mellan och när jag är klar med det så glömmer jag bort det jag gjorde innan. I övrigt känns hjärnan i en väldigt bra balans och det är en stor skillnad om jag blickar tillbaka 1 år.

Varningssignaler

I en beroendesjukdom finns 11 stadier. Genom att kolla på varningssignalerna kan man få reda på vilket stadie man är i just nu.

Till varje stadie tog vi fram tankar, känslor och beenden som är typiska för oss själva i de olika stadierna. T.ex när jag är inne i Stadie 3 som är Flykt och Försvar slutar jag lyssna inåt, argumenterar och isolerar mig själv. Jag får en känsla av panik och frustrationen dyker upp. Tankar som hur svårt ska det vara? Hur skall jag förklara så att han/hon förstår? Jag kanske kan testa en gång? Dyker upp.

Till varje stadie tog vi även fram en plan för hur vi skall agera för att komma ur varje stadie. I mitt tredje stadie skall jag andas djupa andetag, acceptera, ge kommentaren “intressant åsikt” för att inte spinna vidare med argumenten.

Jag kan vara i ett och samma stadie väldigt länge. Samtidigt som jag kan gå igenom samtliga stadier på bara någon minut.

Högsta stadiet är det värsta och det är när vi går in i detta som vi har tagit återfallet och är tillbaka i drogen.

Idag skulle jag säga att jag pendlar mellan stadie 2 och 4.

Efter denna kväll tror jag faktiskt att dessa stadier får följa med mig i resväskan. Kan vara värdefullt att plocka fram dessa en gång om dagen och se i vilket stadie jag befinner mig i just då <3

Det var inte lätt att sätta mig och gå igenom detta idag. Helst hade jag lagt mig i soffan men med tanke på att jag har lovat er som läser att det skall komma en lucka varje dag i 45 dagar så var jag liksom tvungen… det var det som var meningen med detta, jag visste att det skulle komma jobbiga dagar. Dessa dagar är det extra viktigt att göra uppgiften, det hjälper ni mig med! Tack! <3



Följ mig:

Facebookinstagram


Dela inlägget:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge